Zicht en grip op onderwijskwaliteit

Zicht en grip op onderwijskwaliteit

Bij TAKE THE LEAD geloven we dat kwaliteit de basis is voor inspirerend en toekomstbestendig onderwijs. Kwaliteit is geen eindpunt, maar een continu proces van groei en verbetering. Daarom richten wij ons op kwaliteitsontwikkeling, een dynamische aanpak die verder gaat dan de traditionele kwaliteitszorg of borging.

Vanuit onze deskundigheid helpen we scholen scherp te blijven door middel van audits, onderzoek en advies. We bieden een objectieve blik van buiten om inzicht te geven in wat goed gaat en wat beter kan. Het gaat om continu toetsen en verbeteren om aan de verwachtingen van leerlingen, studenten, ouders en de samenleving te blijven voldoen.

Ontdek ons aanbod!

ONTWIKKELTRAJECT BASISVAARDIGHEDEN

Inventarisatie. Groei. Actie

KWALITEITSCULTUUR-SCAN

Scan de cultuur, versterk de kwaliteit

THEMA AUDITS

Inzicht in kwaliteit, groei in resultaat

GOVERNANCEAUDIT

Sterke governance begint met inzicht

ADVIES OP MAAT?

Deskundig. Betrokken. Effectief

ONTDEK ONS

Trainings-
en
coachingsaanbod

Ontwikkeltraject basisvaardigheden

Inzicht. Focus. Actie

Wil je weten hoe jouw school ervoor staat op het gebied van basisvaardigheden zoals taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid? En ben je op zoek naar concrete kansen om de onderwijskwaliteit verder te versterken?

Met het Ontwikkeltraject Basisvaardigheden van TAKE THE LEAD werk je stap voor stap aan duurzame verbetering. De drie stappen, Inzicht, Focus en Actie, vormen samen een continue verbetercyclus: je krijgt zicht op waar je staat, brengt focus aan op de belangrijkste ontwikkelpunten en werkt doelgericht aan duurzame onderwijskwaliteit.

Het traject is ontwikkeld voor scholen in het vo en mbo die hun onderwijs in basisvaardigheden verder willen versterken, van visie tot praktijk.

Een greep uit de thema’s die aan bod komen

  • Visie: Hoe ziet de school de rol van basisvaardigheden en hoe vertaalt dit zich naar concrete doelen voor de verschillende onderwijslagen?
  • Curriculum: Worden basisvaardigheden op een geïntegreerde wijze opgenomen in het lesprogramma?
  • Professionaliteit: Beschikken de docenten over de juiste kennis en vaardigheden?
  • Data geïnformeerd werken: Hoe wordt data benut om samen weloverwogen keuzes te maken in het onderwijs?

Hoe werkt het?

Samen met onderwijsprofessionals, studenten en directie brengen we via ontwikkelsessies, kwaliteitsgesprekken en lesobservaties in beeld wat goed gaat en waar groei mogelijk is. We werken met het Ontwikkelkompas van TAKE THE LEAD, een methode gebaseerd op de PDCA-cyclus en verrijkt met de vermogens uit het referentiewaarden-gedachtegoed van het Kwaliteitsnetwerk mbo. De aanpak is ontwikkelingsgericht en praktisch van aard.

Waarom meedoen?

Het ontwikkeltraject biedt scholen de kans om inzicht en grip te krijgen op de kwaliteit van het onderwijs in basisvaardigheden. Het is een uitnodiging om samen te reflecteren, te leren en te groeien, met duidelijke resultaten en duurzame impact.

Klaar om te starten?

Neem contact op voor meer informatie of om een vrijblijvend kennismakingsgesprek te plannen. Samen werken we aan sterk onderwijs in basisvaardigheden!

Kwaliteitscultuurscan

Scan de cultuur, versterk de kwaliteit

De Kwaliteitscultuurscan is een waardevolle aanvulling op de Governance Audit, vooral voor organisaties waarin kwaliteit en ontwikkeling nog niet vanzelfsprekend zijn. Met deze scan brengen we de actuele stand van zaken in kaart en geven we concrete handvatten om de kwaliteitscultuur verder te versterken. Centraal hierbij staan de zeven kenmerken van een sterke kwaliteitscultuur, zoals geformuleerd door de Onderwijsraad.

Deze zeven kenmerken voor een sterke kwaliteitscultuur:

  1. Een duidelijke, gedeelde en doorleefde onderwijsvisie, ontstaan uit open dialoog.
  2. Verbeteringsgerichtheid, gebaseerd op collectief en individueel lerend vermogen.
  3. Leiderschap op opleidingsniveau.
  4. Een ondersteunende organisatiestructuur die teamwerk en samenwerking stimuleert.
  5. Een dragend HRM-beleid.
  6. Grote betrokkenheid van studenten.
  7. Externe oriëntatie.

De Kwaliteitscultuurscan is een ontwikkelgericht instrument dat de dialoog binnen de organisatie stimuleert en helpt om samen de volgende stappen te zetten. Doordat de scan herhaaldelijk kan worden ingezet, ondersteunt het een continue monitorings- en groeicyclus. Zo kan er stap voor stap aan gewerkt worden aan een cultuur waarin kwaliteit en ontwikkeling centraal staan.

We voeren de kwaliteitscultuurscan in samenwerking met onze partner Riskchanger uit, zie voor meer informatie: https://www.riskchanger.nl/de-kwaliteitscultuurscan/

Thema audits

Inzicht in kwaliteit, groei in resultaat

Een audit kan een krachtig hulpmiddel zijn om zicht en grip te krijgen op de kwaliteit van je onderwijs. Of je nu kiest voor een reguliere audit om de ‘’thermometer’’ in je onderwijspraktijk te steken, of voor een ontwikkelingsgerichte audit om samen aan verbeteringen te werken: wij bieden maatwerk dat aansluit bij de behoeften van jouw school of team.

Ontwikkelingsgerichte audit

Waar een reguliere audit zich richt op de huidige stand van zaken, gaat een ontwikkelingsgerichte audit een stap verder. We waarderen niet alleen hoe het nu staat met de kwaliteit van het onderwijs, maar werken samen met het team aan duurzame verbeteringen. De nadruk ligt op leren en ontwikkelen: sterke punten worden benoemd, maar we kijken ook naar groeikansen en benodigde interventies. Zo ontstaat er direct een actiegericht plan, waarmee doelgericht gewerkt kan worden.

Voor ontwikkelingsgerichte audits werken we met onze eigen methode: het Ontwikkelkompas. Deze aanpak biedt een heldere structuur en concrete handvatten om samen met jouw team of school gericht stappen te zetten naar duurzame kwaliteitsverbetering.

Onze ervaren leadauditoren voeren audits uit op basis van het inspectiekader (vo of mbo). Met een onafhankelijke blik brengen ze sterktes en aandachtspunten in kaart, zodat je samen kunt werken aan een stevige basis voor Goed Onderwijs.

Diverse thema’s

Onze ervaren leadauditoren voeren audits uit op basis van het inspectiekader en brengen met een onafhankelijke blik sterktes en aandachtspunten in kaart. We kunnen daarbij inzoomen op diverse thema’s, zoals examinering of basisvaardigheden. Of jullie nu een breed inzicht willen in de algemene onderwijskwaliteit of juist op één specifiek thema willen focussen: onze audits bieden gericht inzicht en praktische aanbevelingen. Samen bouwen we aan sterk onderwijs dat blijft groeien en verbeteren!

Governance audit

Sterke governance begint met inzicht

Als onderwijsadviesbureau begrijpen we de unieke uitdagingen waar onderwijsinstellingen mee te maken hebben. Onze governance audits helpen organisaties om bestuurlijke uitdagingen aan te pakken, risico’s te verkleinen en de focus te versterken op kwalitatief hoogwaardig onderwijs.

Een governance audit biedt meer dan alleen inzicht – het is een waardevol instrument om de effectiviteit van je kwaliteitszorgsysteem te beoordelen. We analyseren niet alleen de structuur en processen, maar kijken ook of er een kwaliteitscultuur aanwezig is die continu leren en ontwikkelen stimuleert.

Onze aanpak: diepgaand en betrokken

  • We analyseren relevante documenten om een helder beeld te krijgen van de governancepraktijk.
  • We voeren gerichte gesprekken met het bestuur en belangrijke stakeholders.
  • We doen concrete aanbevelingen waarmee direct aan de slag gegaan kan worden.

Het resultaat? Een scherp zicht op wat goed werkt en waar verbeteringen nodig zijn.

Bevindingen

De bevindingen van de governance audit worden vastgelegd in een duidelijk en overzichtelijk auditrapport. Tijdens het afsluitende gesprek lichten we het rapport toe en bespreken we samen de belangrijkste conclusies en aanbevelingen. Dit gesprek is een startpunt voor verdere verbetering en groei.

ADVIES OP MAAT

Deskundig. Betrokken. Effectief

Iedere school en organisatie is uniek, en dat begrijpen wij als geen ander. Of je nu tegen uitdagingen aanloopt of nieuwe kansen wilt benutten, wij bieden advies dat aansluit bij jouw situatie. Onze aanpak is deskundig, betrokken en altijd gericht op effectieve resultaten.

Wat onze opdrachtgevers zeggen

‘’Hafida heeft heel nuttig werk gedaan bij het opstarten van ons traject naar ‘Assurance of Learning’. Ze organiseerde onze activiteiten heel goed, ze is communicatief sterk en strategisch slim.”

René Orij

Corporate Reporting Academic

‘’Hafida is een absolute topper. Zij is integer, deskundig en stelt hoge doelen aan zichzelf. Op het gebied van onderwijs (vernieuwing en borging), kwaliteit en identiteit is zij van uitzonderlijke klasse. Ik beveel Hafida van harte aan. Zij zegt wat ze doet en doet wat ze zegt. Zij is altijd gericht op een uitstekend resultaat!”

Ron Kooren

Voorzitter college van bestuur

‘’In haar werk als leadauditor toont Hafida zich als iemand die op een gedegen wijze overzicht verwerft, analyseert en reflecteert. Resultaat is een weloverwogen verslaglegging die ruim aanknopingspunten biedt aan de opdrachtgever om het onderwijs van de instelling verder te verbeteren. Hafida toont oog voor de positie van alle belanghebbenden in het onderwijs, van leerling tot raad van toezicht. Samenwerken met Hafida is een inspirerende ervaring.”

Jan Jongkind

leadauditor

‘’Het was een waar genoegen om met Hafida samen te werken bij de ontwikkeling van ons kwaliteitsmanagementsysteem. Haar expertise heeft ons kwaliteitsdenken een flinke impuls gegeven. Dankzij Hafida’s begeleiding beschikken we als startende mbo opleider over de tools om grip te houden op de kwaliteit van ons onderwijs.’’

Clyde Asmowidjojo

bestuurder Prosper college