Ons werk
Continu verbeteren? Dat doen we ook zelf. Bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met andere specialisten in het veld én door het ontwikkelen en toepassen van slimme tools.
Enkele voorbeelden
Synergie 4 Teams voor ontwikkelen van kwaliteitscultuur
In samenwerking met andere deskundigen ontwikkelden we de methodiek ‘Synergie • 4 • teams’. Dit is een nieuwe, integrale benadering voor doorbreken van ineffectieve patronen binnen teams en scholen en het versterken van de responsiviteit van teams. De tool helpt voor het ontwikkelen van een duurzame, professionele kwaliteitscultuur van onderwijsteams. In deze methodiek staat de ontwikkeling van de 21e eeuwse vaardigheden centraal. De vier oriëntaties in het Onderwijskompas helpen management en teams betekenis te geven aan de verbinding van de missie, visie en waarden en het dagelijkse handelen in de praktijk.
Ontwikkelassessment voor Teams
TAKE THE LEAD werkt sinds enige tijd met het ontwikkelassessment voor teams. Deze tool is ontwikkeld voor én mede door Albeda in Rotterdam. De professionele assessorenpoule bestaat uit docenten, onderwijsleiders en beleidsadviseurs uit alle colleges en de afdeling Onderwijs en Kwaliteit. Het ontwikkelassessment geeft een impuls aan het vergroten van de regie van teams (teams aan zet!) en het met én van elkaar leren.
Met de tool wordt er vanuit een waarderende benadering gemeten, geanalyseerd en verbeterd. Het doel is om samen als team antwoord te geven op vragen zoals: Wat gaat goed? Wat kán beter? Wat móet beter? Maar ook om de eventuele ambities die het team heeft voor topkwaliteit verder uit te werken. Op deze manier wordt het mogelijk blinde vlekken te achterhalen, oplossingen voor risico’s te bedenken, verbeterpunten uit te werken en good practices te delen met andere teams.
Het belangrijkste verschil tussen een audit en een assessment is, dat in een audit de auditoren op basis van gesprekken en documenten hun oordeel bepalen. In een assessment wordt ook gemeten en geanalyseerd, maar staat niet het oordeel maar de ontwikkeling centraal.
RijnIJssel: Urban Dance voor kwaliteitsontwikkeling
Vanuit Onderwijs124 begeleiden we RijnIJssel bij het ontwikkelen van een sterkere kwaliteitscultuur. We verkennen nieuw manieren van werken rond kwaliteitsontwikkeling, waarbij we werken vanuit het concept Goed Werk en de metafoor van Urban Dance. Op het RIJK-festival inspireren we medewerkers en nodigen we hen bij te dragen aan onze werkplaats.